آشنایی دانش آموزان با استفاده ی درست از سوخت ها

ما در زندگی روزمره از منابع متنوع انرژی برای انجام کارهای خود استفاده می کنیم. منابع انرژی را می توان به دو گروه تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم کرد.

نفت، گاز طبیعی، بنزین، گازوییل، ذغال سنگ، چوب و اورانیوم از منابع تجدیدناپذیر هستند. یعنی منابع آنها محدود است و قابلیت بازگشت مجدد را ندارند. میلیون ها سال طول می کشد تا از بقایای گیاهان و جانوران دریایی قدیمی یک قطره نفت درست شود. پس ضرورت دارد تا بی رویه از منابع استفاده نکنیم و در حفظ آنها برای آیندگان بکوشیم. از این منابع برای تولید برق، حرکت اتومبیل ها، گرم کردن خانه ها و محل کار و تولید انواع وسایل استفاده می شود.

هدف این درس به هیچ عنوان آموزش مفهوم انرژی یا منابع انرژی نیست، در  درس هفت علوم دوم ابتدایی مبحث “اگر تمام شود ” دانش آموزان یاد می گیرند، بدون سوخت ها (نفت گاز بنزین گازوئیل و …) وسایل نقلیه نمی توانند حرکت کنند، پخت وپز انجام نمی گیرد و گرم شدن خانه ها، مدرسه ها و محل کارها با مشکل روبرو خواهد شد.
آنها پیشنهادهایی برای جلوگیری از تمام شدن سوخت ها و آلودگی هوا می دهند. همچنین حس مسئولیت در قبال استفادهٔ درست از سوخت ها و حفظ آن برای آینده در دانش آموزان تقویت می شود.

با تدریس درس بچه های کلاس دوم ب با تهیه روزنامه دیواری و استفاده از خمیر بازی، استفاده ی درست از سوخت ها را نشان دادند که بسیار زیبا و خلاقانه بود.

24 آذرماه 1399


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 10.7/20