افزایش دامنه توجه در کودکان

بر اساس برخی از بررسی‌های انجام شده درباره‌ی دامنه‌ی توجه کودکان، ۵۰ تا ۸۰ درصد کودکان با اختلالات بیش‌فعالی و کمبود توجه دارای مشکلات ویژه‌ی یادگیری هستند. بنابراین عمل به توصیه‌های ذیل طبق تحقیقات انجام شده می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد:

۱- بازی مارپیچ یا هزار راه بر روی کاغذ و یافتن راه خروج از آن توسط دانش آموز (یکی از بازی‌های طراحی شده توسط ارائه‌دهنده‌ی مقاله در محیط مجازی)۲- استفاده از پازل‌های مختلف (یکی از بازی‌های طراحی شده توسط ارائه‌دهنده‌ی مقاله در محیط مجازی)۳- از دانش آموز خواسته شود چشمانش را ببندد و یک شکل هندسی در ذهنش مجسم کند و سپس آن را بر روی کاغذ بکشد و در مرحله‌ی بعدی با چشمان بسته، شکل پیچیده‌تری را نیز بر روی کاغذ طراحی نماید.

۴- یک لیوان سر خالی از آب را انتخاب کرده و از دانش آموز خواسته شود که درون آن تعدادی سکه بیندازد، طوری‌که آب سر ریز نشود. در مرتبه‌ی بعد به تعداد سکه‌ها اضافه شود و می‌بایست طوری سکه‌ها را در آب بریزد که آب سر نرود. (می توان به جای سکه از میخ ریزه هم استفاده نمود.)

۵- پیدا کردن اشیاء مشترک و متفاوت در  تصاویر (یکی از بازی‌های طراحی شده توسط ارائه‌دهنده‌ی مقاله در محیط مجازی)۶- پیدانمودن شکل مورد نظر در میان اشکال مختلف در یک تصویر

۷- ظرفی از حبوبات را تهیه کرده و از دانش‌آموز خواسته شود تا یکی از انواع آن را جدا کند. در مرحله‌های بعد خواهان جمع‌آوری حبوبات ریزتر شوید و با کرومتر میزان زمان و سرعت جداسازی حبوبات و خطاهای آن ها را یادداشت نمایید. ۸- از دانش آموز خواسته شود که ده خط یازده سانتیمتری روی کاغذ بکشد و با قیچی دقیقا روی خطوط را بچیند. زمان یادداشت شود. هر روز یک خط به خطوط اضافه شود تا روز دهم به بیست خط رسیده با همان زمان روز اول.

۹- دو تصویر که مشابه هم هستند اما در یک یا چند مورد جزئی با هم اختلاف دارند، به دانش آموز نشان داده و از او خواسته شود تا تفاوت‌ها و تشابهات تصاویر را پیدا کند.

۱۰- عواقب بی دقتی را به این دانش آموزان  متذکر شوید به عنوان مثال؛ پلاک منزل ما ۱۲ است اگر  ۱۳ بنویسیم نامه به در خانه‌ی ما می‌آید؟

۱۱- به این کودکان رویکردهای شناختی را آموزش بدهیم به عنوان مثال  اول ببین، بعد بشنو، سپس فکر کن و در آخر انجام بده.

۱۲- هر فعالیتی که هماهنگی چشم و دست در آن لحاظ شده باشد؛ مانند بازی دارت، تیله بازی و سایر بازی‌های از این قبیل، این کودکان در نظر گرفته شود.

تهیه کننده : لیلا برومندنیا – آموزگار پایه‌ی اول

تأیید کننده : زهرا برادران – مدیریت دبستان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20