انواع روش‌هاي آموزش انشاء در دوره‌ي ابتدايي

تكميل قصه‌های ناقص و خلاصه نويسي داستان: دراين روش معلّم قصه را براي دانش آموزان مي خواند و از آن‌هامیخواهد تا خلاصه آن را همراه با نتیجه‌گیری برای دوستان خود تعریف کند و يا معلّم يك قصه را در میانه و قسمت اوج باز گذاشته و از دانش آموز می‌خواهد تا با سلیقه‌ی خود ادامه داستان را تکمیل نماید.

نوشتن سخنی از  بزرگان و یا پند آموزنده بصورت روزانه و حتی مناسبتی در گوشه‌ی تخته: با این روش دانش آموزان تشویق به مطالعه‌ بصورت روزانه می‌شود.

روزنامه در كلاس: معلّم روزنامه‌ای يا كتابي را به كلاس مي آورد و از دانش آموزان مي خواهد بهترين مطلب آن را به سلیقه‌ی خود انتخاب و دليل انتخاب خود را مطرح كند و با دوستان خود مورد نقد قرار دهد.

حدس بزنيد حال من چطور است؟!: در اين فعّاليّت، معلّم حالتي خاص به خود مي گيرد و وارد كلاس مي شود. از دانش آموزان مي خواهد میخواهد درباره حالت روحی معلم انشایی بنویسد و با توجه به سلیقه‌ی خود علت حالت روحی معلم را بازگو کند. مورد بعدی که می‌توان از آن استفاده نمود به این صورت هست که معلم چند دقیه‌ای در بیرون از کلاس بماند و از دانش آموزان بخواهد درباره‌ی علت چند دقيقه‌ای كه معلم سرکلاس نیست با توجه به ذهنیت خود بنویسد.

همراه دانش آموزان: معلّم انتخاب موضوع را به خود بچّه‌ها واگذار مي كند و بطور همزمان با دانش آـموزان شروع به نوشتن در رابطه با موضوع پیشنهادی می‌کند و هنگام قرائت انشاء نیز،‌ معلّم در نوبت خودش، انشاي خود را مي خواند و مورد بازخورد دانش آموزان قرارمی‌گیرد.

انشاء دسته جمعي: در این فعالیت ابتدا معلم دانش آموزان را تقسیم بندی نموده و سپس از هر گروه می‌خواهد درباره‌ی قسمتی از انشا با همفکری هم بنویسند و در انتها تمامی متن‌ها جمع آوری و در قالب یک انشا سرکلاس خوانده می‌شود.

روش سخنراني: در اين روش معلّم موضوع مورد علاقه‌ي دانش آموزان را روي تابلو آموزشي مي نويسد. از دانش آموزان مي‌خواهد چند دقيقه (زمان توسط معلّم تعيين مي شود) درباره‌ي موضوع فكر كنند. بعد از مدّت تعيين شده شاگردان يكي يكي و به نوبت در پاي تابلو براي دانش آموزان ديگر كلاس صحبت كنند.

مقاله نويسي : معلّم در اين فعّاليّت با استفاده از مقاطع تاريخي و بخصوص مناسبت ها ازجمله هواي پاك،ر وزدرختكاري و … دانش آموزان را به نوشتن مقاله وادار مي‌كند.

طرح روز مطلوب: در اين روش معلّم از دانش آموزان مي خواهد در رابطه با آن چه در يك روز مطلوب يا بهترين روز برايشان اتّفاق افتاده است، بيانديشند و با استفاده از تفكر، تخيلات وتصورات خود بنويسند مانند رفتن شاگردان به گردش تفريحي يا هر اتّفاق خوشايندي كه براي آن ها پيش مي آيد.

دقّت در مشاهده:  اين فعّاليّت آموزشي انشاء را از چارچوب كلاس و مدرسه خارج مي كند مانند بردن شاگردان به دامن طبيعت و همچنين طبيعت داخل روستا يا شهر .. در اين روش معلّم از شاگردان مي خواهد در رابطه با آنچه مشاهده مي كنند انشايي بنويسند. براي مثال معلّم از شاگردان بخواهد در راه برگشت از مدرسه به خانه يا برعكس هر چيزي كه به نظرشان جالب است در باره ي آن بنويسند.

گزارش نويسي: در اين روش مي توان از فعّاليّت هاي مربوط به دروس اجتماعي مانند نوشتن در رابطه با آداب ورسوم مردم روستا يا شهر محلّ زندگي دانش آموز همچنين فعّاليّت هاي مربوط به علوم تجربي مانند فوايد شخم زدن و … بهره جست. همچنین می‌توان فیلمی برای دانش آموزان گذاشته و از او بخواهیم تا گزارشی از خلاصه‌ی فیلم به کلاس ارائه دهد.

خاطره نويسي: در اين فعّاليّت معلّم از فراگيران درخواست مي كند كه خاطرات خود را بنويسند.

نامه نويسي: در اين فعّاليّت نوشتن نامه هاي دوستانه و اداري، نوشتن كارت هاي تبريك و تسليت و … با دانش آموزان كار مي شود.

تهیه کننده : اکرم بهرامی – معاون آموزشی دوره‌ی اول

تأیید کننده : زهرا برادران – مدیریت دبستان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20