عقل سالم در بدن سالم است

سلامت روح و روان از ابعاد مهم وجود انسان است که اگر شکوفا گردد و در سلامتی قرار گیرد،توان آن را دارد که خوب را از بد و خیر را از شر تشخیص دهد و صاحبش را به سلامت و سعادت برساند و بهره مند از دو دنیا گرداند.از آنجا که سلامتی عقل در گرو سلامتی جسم است، باید بدانیم که چه چیزی بر سلامتی جسم و به سبب آن بر سلامت روح و روان آدمی اثر گذارست. پس در این راستا انسان باید بتواند با حفظ سلامتی جسم خویش که مرکب عقل اوست مسیر زندگی خویش را در جهت رشد و تعالی، که هدف خلقت است به انجام برساند.

بوسیله ورزش سالم و مفید ، انسان می تواند هم عقل خود را سالم تر کند که گفته اند «القل السلیم فی البدن السلیم» و هم جسم و بدن خود را نیرومند کند. انسان ورزشکار به وسیله عقل سالم و بدن نیرومند خود بهتر می تواند خداوند متعال را بشناسد و عبادت و بندگی خدا را به جای آورد .

آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند: «ورزش در عصر ما برای همگان مخصوصا برای جوانان عزیز امر لازمی ست و شایسته است روی آن وقت گذاشته شود و سرمایه گذاری گردد و همه افراد مقید باشند که در روز مقداری  ورزش کنند که عقل سالم در بدن سالم است.»

مطالعات بسیاری در زمینه ارتباط  ورزش و سلامت روان انجام شده که نتایج همه آنها به ما انگیزه بیشتری برای حرکت به سمت ورزش می دهد.ورزش از راه های مختلفی روی مغز تاثیر می گذارد. فعالیت ورزشی موجب افزایش ضربان قلب شده و اکسیژن بیشتری را برای مغز می فرستد. این فعالیت ها همچنین موجب آزاد شدن هورمون هایی می شود که تاثیر مثبتی روی رشد سلول های مغزی دارند.

تاثیرات ورزش روی کارایی مغز:

1- تولید سلول های جدید در مغز و پیشگیری از پارکینسون

2- تشویق هیپوفیز به ترشح آندروفین

3- کمک به تقویت حافظه و بهبود عملکرد روزانه

4- بهبود یادگیری و افزایش کارایی مغز

5- پیشگیری از بروز آلزایمر

6- پیشگیری از به وجود آمدن ضایعه مغزی و پیشگیری از سکته مغزی

و هزاران فایده بی شمار دیگر…

ما اول عادت هایمان را می سازیم بعد عادت هایمان ما را می سازند.بیایید ورزش را به یک عادت در  زندگی مان تبدیل کنیم و حداقل به خاطر داشتن ذهنی سالم و عقلی کامل ورزش کنیم.

سلامتی بزرگترین سرمایه هر انسانی است پس با ورزش این ارزش الهی را ارج نهیم. و بدانیم که بی دلیل

نیست که بزرگان گفته اند عقل سالم در بدن سالم است.

تهیه کننده: خانم بیدخوری مربی ورزش

تأیید کننده: زهرا برادران مدیر دبستان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 10.4/20